Zagadnienia na egzamin poprawkowy z przedmiotu:
język polski – Technikum, kl. 4 technik żywienia
- Czas trwania, pochodzenie nazwy Młoda Polska, inne określenia epok, światopogląd epoki.
- Pojęcia: realizm, naturalizm, symbolizm, impresjonizm, ekspresjonizm, modernizm, dekadentyzm, chłopomania.
- „Chłopi” W. Reymonta jako epopeja chłopska.
- Obyczajowość chłopska w utworze Reymonta.
- Zbiorowość chłopska w powieści Reymonta.
- Stylizacja i jej rodzaje.
- „Zbrodnia i kara” F. Dostojewskiego jako powieść psychologiczna.
- Sylwetka Rodiona Raskolnikowa- bohatera „Zbrodni i kary". Motywy popełnienia przez niego zbrodni. Wpływ zbrodni na bohatera.
- Rola Soni w moralnym odrodzeniu bohatera ( „ Zbrodnia i kara”).
- Poezja K. Przerwy- Tetmajera ( analiza i interpretacja wierszy „ Koniec wieku”, „Nie wierzę w nic”). Cechy twórczości poety.
- Poezja J. Kasprowicza ( analiza i interpretacja wierszy z cyklu „ Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach”). Cechy twórczości poety.
- „Wesele” S. Wyspiańskiego jako dramat realistyczny. Ocena młodopolskiej chłopomanii w I akcie utworu.
- Symbolika „ Wesela”.
- Czas trwania, pochodzenie nazwy dwudziestolecie międzywojenne, inne określenia epok, światopogląd epoki.
- „ Ferdydurke” jako powieść awangardowa.
- Forma jako rodzaj zniewolenia człowieka - „ Ferdydurke”.
- Mityzacja krainy dzieciństwa w opowiadaniu B. Schulza „ Sklepy cynamonowe”.Nowatorstwo prozy B. Schulza.
- Obraz pokolenia Kolumbów w twórczości K. K. Baczyńskiego ( wiersze: „Pokolenie”, „ Ten czas”).
- Rzeczywistość obozów koncentracyjnych w opowiadaniach T. Borowskiego pt. „ Proszę państwa do gazu”, „ U nas w Auschwitzu”.