Zagadnienia na egzamin poprawkowy z przedmiotu:
język polski – Technikum, kl. 4 technik żywienia, hotelarstwa

  1. Światopogląd epoki pozytywizmu, ramy czasowe i nazwa epoki.
  2. Pojęcia: scjentyzm, utylitaryzm, organicyzm, ewolucjonizm.
  3. Program polskiego pozytywizmu: praca u podstaw, praca organiczna, emancypacja kobiet, asymilacja Żydów.
  4. Pisarze epoki pozytywizmu . Twórczość pisarska.
  5. Nowelistyka w pozytywizmie- problematyka nowel: „ Gloria victis”, „ Z legend dawnego Egiptu”. Nowela jako gatunek literacki ( cechy).
  6. „ Lalka” jako powieść realistyczna.
  7. Dzieje Stanisława Wokulskiego jako człowieka „ epoki przejściowej” . Wokulski jako romantyk i pozytywista ( „ Lalka” B. Prusa).
  8. Miłość w „ Lalce”.
  9. Trzy pokolenia idealistów w „ Lalce”: Rzecki, Wokulski, Ochocki.
  10. Izabela Łęcka- portret arystokratki.
  11. Panorama społeczeństwa polskiego w „ Lalce”.
  12. „ Potop” jako powieść historyczna.
  13. Sylwetka Andrzeja Kmicica jako bohatera dynamicznego. Znaczenie przemiany bohatera.
  14. „ Potop” jako dzieło pisane „ ku pokrzepieniu serc”.
  15. „ Zbrodnia i kara” F. Dostojewskiego jako powieść psychologiczna.
  16. Sylwetka Rodiona Raskolnikowa- bohatera „Zbrodni i kary". Motywy popełnienia przez niego zbrodni. Wpływ zbrodni na bohatera.
  17. Rola Soni w moralnym odrodzeniu bohatera ( „ Zbrodnia i kara”).
  18. Czas trwania, pochodzenie nazwy Młoda Polska, inne określenia epok, światopogląd epoki.
  19. Pojęcia: realizm, naturalizm, symbolizm, impresjonizm, ekspresjonizm, modernizm, dekadentyzm, chłopomania.
  20. „Chłopi” W. Reymonta jako epopeja chłopska.
  21. Obyczajowość chłopska w utworze Reymonta.
  22. Zbiorowość chłopska w powieści Reymonta.
  23. Poezja K. Przerwy- Tetmajera ( analiza i interpretacja wierszy „ Koniec wieku”, „Nie wierzę w nic”). Cechy twórczości poety.
  • Ucznia obowiązuje znajomość treści i problematyki lektur szkolnych wskazanych w zagadnieniach na egzamin poprawkowy.
  • Egzamin poprawkowy będzie się składał z części pisemnej( w formie testu z zadaniami otwartymi i zamkniętymi) i części ustnej ( polecenia lub pytania skierowane do ucznia).


Na egzaminie będą oceniane: meritum wypowiedzi, kompozycja, poprawność językowa, bogactwo językowe.