Zagadnienia na egzamin poprawkowy z przedmiotu:
język polski – Technikum, kl. 4 technik żywienia, hotelarstwa
- Światopogląd epoki pozytywizmu, ramy czasowe i nazwa epoki.
- Pojęcia: scjentyzm, utylitaryzm, organicyzm, ewolucjonizm.
- Program polskiego pozytywizmu: praca u podstaw, praca organiczna, emancypacja kobiet, asymilacja Żydów.
- Pisarze epoki pozytywizmu . Twórczość pisarska.
- Nowelistyka w pozytywizmie- problematyka nowel: „ Gloria victis”, „ Z legend dawnego Egiptu”. Nowela jako gatunek literacki ( cechy).
- „ Lalka” jako powieść realistyczna.
- Dzieje Stanisława Wokulskiego jako człowieka „ epoki przejściowej” . Wokulski jako romantyk i pozytywista ( „ Lalka” B. Prusa).
- Miłość w „ Lalce”.
- Trzy pokolenia idealistów w „ Lalce”: Rzecki, Wokulski, Ochocki.
- Izabela Łęcka- portret arystokratki.
- Panorama społeczeństwa polskiego w „ Lalce”.
- „ Potop” jako powieść historyczna.
- Sylwetka Andrzeja Kmicica jako bohatera dynamicznego. Znaczenie przemiany bohatera.
- „ Potop” jako dzieło pisane „ ku pokrzepieniu serc”.
- „ Zbrodnia i kara” F. Dostojewskiego jako powieść psychologiczna.
- Sylwetka Rodiona Raskolnikowa- bohatera „Zbrodni i kary". Motywy popełnienia przez niego zbrodni. Wpływ zbrodni na bohatera.
- Rola Soni w moralnym odrodzeniu bohatera ( „ Zbrodnia i kara”).
- Czas trwania, pochodzenie nazwy Młoda Polska, inne określenia epok, światopogląd epoki.
- Pojęcia: realizm, naturalizm, symbolizm, impresjonizm, ekspresjonizm, modernizm, dekadentyzm, chłopomania.
- „Chłopi” W. Reymonta jako epopeja chłopska.
- Obyczajowość chłopska w utworze Reymonta.
- Zbiorowość chłopska w powieści Reymonta.
- Poezja K. Przerwy- Tetmajera ( analiza i interpretacja wierszy „ Koniec wieku”, „Nie wierzę w nic”). Cechy twórczości poety.
- Ucznia obowiązuje znajomość treści i problematyki lektur szkolnych wskazanych w zagadnieniach na egzamin poprawkowy.
- Egzamin poprawkowy będzie się składał z części pisemnej( w formie testu z zadaniami otwartymi i zamkniętymi) i części ustnej ( polecenia lub pytania skierowane do ucznia).
Na egzaminie będą oceniane: meritum wypowiedzi, kompozycja, poprawność językowa, bogactwo językowe.