Ucznia obowiązuje znajomość treści podstawy programowej, czyli tekstów literackich (poetyckich, prozatorskich i dramaturgicznych) omówionych w danym cyklu nauczania, gatunków literackich, pojęć i terminów charakterystycznych dla danej epoki oraz filozofii. Podczas powtarzania materiału należy korzystać z wiadomości zawartych w podręczniku do języka polskiego „Ponad słowami” klasa I część I, Nowa Era oraz notatek z lekcji.
BIBLIA
1 Podstawowe wiadomości na temat Biblii (pochodzenie, budowa, Stary i Nowy Testament, księgi biblijne, gatunki biblijne, języki Biblii).
- Postaci bohaterów biblijnych oraz najważniejsze biblijne motywy.
- Religijna i kulturotwórcza rola Biblii.
- Biblijny opis stworzenia świata.
- Podstawowe wiadomości o Księdze Psalmów ( autorstwo, rodzaje psalmów, przekłady na język polski).
- Problem cierpienia człowieka ukazany w Księdze Hioba. Znajomość historii Hioba.
- Wizja końca świata i Sądu Ostatecznego ukazana w Apokalipsie św. Jana.
ANTYK
- Pojęcie mitu, przykłady mitów, funkcje, podstawowe rodzaje mitów.
- Jak, wg mitologii greckiej, powstał świat, bogowie, ludzie
a) „genealogia” bogów greckich
b) najważniejsi bogowie greccy (czym się zajmowali i jakie były ich cechy)
c) archetypy i toposy ważne dla kultury europejskiej (np. topos labiryntu, wędrówki, Arkadii, archetyp władcy, wojownika, matki itp.)
- Przedstawienie historii wybranych bohaterów mitologicznych ( np. Prometeusza, Syzyfa, Narcyza, Dedala, Ikara )
- „Antygona” Sofoklesa
a) początki teatru greckiego
b) cechy tragedii antycznej
c) podstawowe pojęcia związane z tragedią antyczną (fatum, tragedia, tragizm, ironia tragiczna, katharsis)
d) budowa tragedii antycznej
e) przedstawienie treści „Antygony” w kontekście mitu o rodzie Labdakidów
f) konflikt Antygony z Kreonem
g) charakterystyka postaci dramatu
- Homer „Iliada” i „Odyseja”
a) cechy epopei, elementy świata przedstawionego w utworze epickim, porównanie homeryckie
b) przedstawienie treści wybranych fragmentów „Iliady” i „Odysei” ( na podstawie podręcznika)
c) określenie przyczyn wojny trojańskiej
d) charakterystyka bohaterów : Achillesa, Hektora, Priama, Odyseusza
e) cechy herosa greckiego (np. na przykładzie Achillesa)
- Filozofia życia wyrażona przez Horacego w pieśniach. Horacjańska koncepcja artysty.
- Filozofia antyczna: stoicyzm, epikureizm, horacjanizm.
ŚREDNIOWIECZE
- Etymologia nazwy epoki, najważniejsze wydarzenia związane z początkiem i końcem średniowiecza, specyfika periodyzacji polskiego średniowiecza.
- Cechy stylu gotyckiego i romańskiego.
- Znaczenie pojęć: „uniwersalizm” i „teocentryzm”.
- Wzorce osobowe popularne w średniowieczu (asceta, rycerz, władca) w odniesieniu do poznanych utworów.
- Analiza wizerunku Śmierci i jej charakterystyka na podstawie „Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” ( motyw danse macabre).
- Wizerunek średniowiecznego rycerza w oparciu o „Pieśń o Rolandzie”.
- Obraz Matki Boskiej ukazany w „Bogurodzicy” ( motyw deesis) .
- Obraz Matki Boskiej ukazany w „Lamencie świętokrzyskim” ( motyw Stabat Mater).
- Losy bohatera „Legendy o św. Aleksym” ( święty jako asceta).
- Pojęcia : ars moriendi, literatura parenetyczna, anonimowość, hagiografia, historiografia.